Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan atau FELCRA telah ditubuhkan pada tahun 1966. Matlamatnya ialah untuk membangunkan sektor luar bandar dengan membantu penduduk-penduduknya menyertai aktiviti-aktiviti ekonomi negara Malaysia dan seterusnya meningkatkan taraf hidup dan nilai kehidupan mereka.

Mulai 1 September 1997, semasa dikorporatkan, FELCRA telah ditukar nama kepada FELCRA Berhad dan statusnya telah bertukar dari sebuah Badan Berkanun kepada sebuah Syarikat milik penuh Kerajaan. Penukaran entiti korporat ini membolehkan FELCRA Berhad menyusuri bidang perniagaan yang baru selaras dengan aspirasi pembangunan nasional.

Setiap NADi menjalankan kursus-kursus dan latihan seperti:

  • latihan ICT,
  • Latihan keusahawanan,
  • Latihan multimedia,
  • e-pembelajaran,

Latihan pemasaran, pembangunan perniagaan, pembungkusan dan modul lain yang penting bagi usahawan mikro; dan

Program kesedaran serta penglibatan komuniti sebagai usaha ke arah meningkatkan taraf sosioekonomi dan memperkasakan modal insan.

Pelbagai kursus keusahawanan bagi membantu usahawan tempatan untuk menjalankan perniagaan dalam talian yang akan disediakan oleh agensi kerajaan seperti MDEC, HRDF, MEDAC, SME Corp dan swasta seperti AEON
dan Shopee. Senarai ini akan dita mbah baik dengan penglibatan yang lebih dari agensi serta swasta.

Vaksinasi haiwan digunakan sebagai langkah pencegahan haiwan daripada dijangkiti penyakit serta pencegahan penyebaran penyakit kepada manusia. Haiwan-haiwan ternakan mahupun peliharan diberikan vaksin secara rutin.

Populasi haiwan yang liar juga boleh diberikan vaksin dalam kes-kes tertentu. Proses ini dicapai melalui pemberian makanan yang bercampur dengan vaksin di kawasan yang disyaki tersebarnya penyakit. Satu contoh yang baik merupakan percubaan mengawal perebakan penyakit anjing gila di kalangan populasi rakun.

Terdapat kes-kes pengunaan vaksin veterinar di kalangan manusia yang didokumentasikan sama ada ia dilakukan dengan sengaja mahupun sebaliknya. Sestengah kes-kes tersebut menyebabkan kesakitan yang berlarutan, terutama sekali dengan penyakit Bruselosis. Kes-kes sebegini bagaimanapun agak jarang, dan kajian yang dilakukan mengenai keselamatan serta kesan-kesan daripada kaedah ini amatlah sedikit.

Infrastruktur atau prasarana ialah satu set struktur yang bergabung antara satu sama lain lalu membentuk satu rangka yang menyokong keseluruhan struktur tertentu. Misalnya, infrastruktur pengangkutan merangkumi landasan kereta api, jalan raya, lapangan terbang, pelabuhan dan elemen-elemen lain yang bersangkutan dengan pengangkutan. Kadang-kadang, definisi ini amat luas. Contohnya, infrastruktur kapital dalam ekonomi merangkumi perusahaan tekstil sehinggalah sistem terusan seluruh benua.

Infrastruktur merujuk kepada kemudahan asas dan sistem yang digunakan bagi sesebuah negara, bandar, atau kawasan,  termasuk perkhidmatan dan kemudahan yang diperlukan untuk ekonomi berfungsi.  Ia biasanya bercirikan struktur teknikal seperti jalanjambatanterowongpembentunggrid elektriktelekomunikasi, dan sebagainya, dan boleh ditakrifkan sebagai "komponen fizikal sistem saling berkaitan yang menyediakan komoditi dan perkhidmatan yang diperlukan untuk membolehkan, mengekalkan, atau meningkatkan kualiti hidup masyarakat.

Konsep yang berkaitan

Istilah infrastruktur mungkin dikelirukan dengan konsep yang berkaitan atau bertindih berikut.

Penambahbaikan tanah dan pembangunan tanah adalah istilah umum yang dalam beberapa konteks mungkin termasuk infrastruktur, tetapi dalam konteks perbincangan infrastruktur hanya merujuk kepada sistem skala kecil atau kerja yang tidak termasuk dalam infrastruktur, karena ia biasanya terhad kepada satu hartanah tunggal, dan dimiliki dan dikendalikan oleh pemilik tanah. Sebagai contoh, terusan pengairan yang berfungsi di rantau atau daerah akan dimasukkan dengan infrastruktur, tetapi sistem pengairan peribadi pada petak tanah individu akan dianggap sebagai penambahbaikan tanah, bukan infrastruktur. Sambungan khidmat kepada perkhidmatan perbandaran dan rangkaian utiliti awam juga dianggap sebagai penambahbaikan tanah, bukan infrastruktur.[4][5]

Istilah kerja awam termasuk infrastruktur milik dan dikendalikan oleh kerajaan serta bangunan awam, seperti sekolah dan bangunan mahkamah. Kerja awam biasanya merujuk kepada aset fizikal yang diperlukan untuk menyediakan perkhidmatan awam. Perkhidmatan awam termasuk infrastruktur dan perkhidmatan yang biasanya disediakan oleh kerajaan.

Kepemilikan dan pembiayaan

Infrastruktur boleh dimiliki dan diuruskan oleh kerajaan atau syarikat swasta, seperti syarikat utiliti tunggal atau syarikat kereta api. Secara amnya kebanyakan jalan, pelabuhan utama dan lapangan terbang, sistem pengagihan air dan rangkaian kumbahan dimiliki secara awam, manakala kebanyakan rangkaian tenaga dan telekomunikasi adalah milik persendirian. Infrastruktur yang dimiliki awam boleh dibayar melalui cukai, Tol, atau yuran pengguna bermeter, sedangkan infrastruktur swasta biasanya dibayar melalui yuran pengguna yang bermeter. Projek-projek pelaburan utama secara amnya dibiayai melalui penerbitan bon (jangka panjang).

Infrastruktur yang dimiliki dan dikendalikan kerajaan juga boleh dibangunkan dan dikendalikan di sektor swasta atau di dalam perkongsian awam-swasta, di samping sektor awam. Sebagai contoh, perbelanjaan awam terhadap infrastruktur telah berubah antara 2.3% dan 3.6% daripada KDNK sejak tahun 1950. Banyak institusi kewangan yang melabur dalam infrastruktur.

Dalam ekonomi Keynesian, perkataan infrastruktur digunakan secara eksklusif untuk menggambarkan aset awam bagi memudahkan pengeluaran, tetapi bukan aset persendirian bagi tujuan yang sama. Pada zaman pasca-Keynesian, perkataan itu telah berkembang dengan populariti dan telah digunakan dengan peningkatan generalisasi untuk mencadangkan rangka kerja dalaman yang dapat dilihat dalam sistem teknologi atau organisasi perniagaan.

Kegunaan istilah

Kejuruteraan dan pembinaan

Jurutera mengehadkan istilah "infrastruktur" untuk menggambarkan aset tetap yang berupa rangkaian besar, dengan kata lain infrastruktur fizikal. Usaha untuk merangka definisi infrastruktur generik yang lebih umum biasanya merujuk pada aspek rangkaian sebahagian besar struktur, dan nilai pelaburan terkumpul dalam rangkaian sebagai aset. Salah satu definisi 1998 mentakrifkan infrastruktur sebagai rangkaian aset "di mana sistem secara keseluruhannya bertujuan untuk mengekalkan selama-lamanya pada standard perkhidmatan yang ditentukan melalui penggantian dan pembaikan komponennya yang berterusan"

Pertahanan sivil dan pembangunan ekonomi

Perancang Pertahanan Awam dan ekonomi pembangunan umumnya merujuk kepada infrastruktur yang maya dan fizikal, termasuk perkhidmatan awam seperti sekolah dan hospital, perkhidmatan seperti polis dan bomba, dan perkhidmatan kewangan asas. Pandangan bagi pembangunan berasaskan infrastruktur yang menggabungkan pelaburan infrastruktur jangka panjang melalui agensi-agensi kerajaan di peringkat pusat dan serantau dengan perkongsian persendirian awam telah terbukti popular di kalangan negara Asia, terutamanya Singapura dan China; Tanah besar Eropah; dan ahli ekonomi Amerika Latin.

Tentera

Para ahli strategi Tentera menggunakan istilah infrastruktur untuk merujuk kepada semua bangunan dan pemasangan tetap yang diperlukan untuk menyokong pasukan tentera, sama ada mereka ditempatkan di pangkalan, dikerahkan atau terlibat dalam operasi. Contohnya berek, ibu pejabat, lapangan terbang, kemudahan komunikasi, stor peralatan ketenteraan, kemudahan pelabuhan dan stesen penyelenggaraan.

Bandar

Bandar atau infrastruktur perbandaran merujuk kepada sistem infrastruktur fizikal yang dimiliki dan dikendalikan oleh perbandaran seperti jalan, pengagihan air dan pembetung. Ia juga mungkin merangkumi beberapa kemudahan yang berkaitan dengan infrastruktur maya, seperti taman, kolam awam, sekolah, hospital dan perpustakaan.

Infrastruktur hijau

Infrastruktur hijau (atau infrastruktur biru-hijau) merupakan konsep yang memaparkan kepentingan persekitaran semula jadi dalam keputusan bagi perancangan penggunaan tanah. Khususnya terdapat penekanan pada fungsi "sokongan hidup" yang disediakan oleh rangkaian ekosistem semulajadi, dengan penekanan pada sambungan untuk menyokong kemampanan jangka panjang. Contohnya termasuk air yang bersih dan tanah yang sihat, serta fungsi antroposentrisme seperti rekreasi dan memberi naungan dan tempat perlindungan di dalam dan di sekitar pekan dan bandar. Konsep ini boleh diperluaskan untuk pengurusan aliran air hujan di peringkat tempatan melalui penggunaan sistem semulajadi, atau sistem kejuruteraan yang menyerupai sistem semulajadi, untuk merawat aliran air lumpur yang tercemar.

Komunikasi

Istilah infrastruktur boleh merujuk kepada saluran komunikasi, politik dan rangkaian sosial yang tidak formal dan formal, atau kepercayaan yang dipegang oleh ahli-ahli kumpulan tertentu, serta teknologi maklumat, alat pembangunan perisian. Masih mendasari penggunaan lebih konseptual ini adalah idea bahawa infrastruktur menyediakan struktur dan sokongan untuk sistem atau organisasi yang berfungsi, sama ada ia adalah sebuah bandar, sebuah negara, sebuah syarikat, atau kumpulan orang yang mempunyai kepentingan bersama. Contohnya ialah infrastruktur IT, infrastruktur penyelidikan, infrastruktur pengganas, infrastruktur pekerjaan dan infrastruktur pelancongan.

Di dunia membangun

Menurut para penyelidik di Institut Pembangunan Luar Negara, kurangnya infrastruktur di kebanyakan negara berkembang mewakili salah satu batasan paling ketara dalam pertumbuhan ekonomi dan pencapaian Matlamat Pembangunan Millennium. Pelaburan dan penyelenggaraan infrastruktur boleh menjadi sangat mahal, terutamanya di kawasan-kawasan seperti negara-negara negara tanpa laut, kawasan pedalaman dan kurang penduduk di Afrika. Telah dikatakan bahawa pelaburan infrastruktur menyumbang kepada lebih separuh daripada prestasi pertumbuhan Afrika yang lebih baik antara tahun 1990 dan 2005, dan peningkatan pelaburan diperlukan untuk mengekalkan pertumbuhan dan menangani kemiskinan. Pulangan untuk pelaburan dalam infrastruktur sangat penting, dengan pulangan purata tiga puluh hingga empat puluh peratus bagi pelaburan telekomunikasi (ICT), lebih dari empat puluh peratus untuk penjanaan elektrik, dan lapan puluh peratus untuk jalan.

Sumber pembiayaan

Sumber pembiayaan sangat berbeza jika merentasi pelbagai sektor. Beberapa sektor didominasi oleh perbelanjaan kerajaan, yang lain oleh bantuan pembangunan luar negeri (ODA), tetapi juga yang lain melalui pelabur swasta.

Di Afrika Sub-Sahara, kerajaan membelanjakan kira-kira AS $9.4 bilion daripada sejumlah AS $24.9 bilion bagi pengaliran, di mana kerajaan mewakili hampir semua pembiayaan. Dalam industri pengangkutan dan tenaga majoriti pelaburan adalah perbelanjaan kerajaan. Dalam teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dan bekalan air dan sanitasi, sektor swasta mewakili sebahagian besar pembiayaan modal. Keseluruhannya, di antara mereka bantuan, sektor swasta dan pembiaya bukan OECD melebihi perbelanjaan kerajaan. Perbelanjaan sektor swasta sahaja sama dengan perbelanjaan modal negeri, walaupun majoriti memberi tumpuan kepada pelaburan infrastruktur ICT. Pembiayaan luar meningkat pada tahun 2000 (dekad) dan di Afrika sahaja pelaburan infrastruktur luaran meningkat daripada US$7 bilion pada tahun 2002 kepada US$27 bilion pada tahun 2009. China, khususnya, telah muncul sebagai pelabur penting

Penggunaan dalam perancangan bandar

Istilah ini kerap digunakan dalam perancangan bandar dan merujuk kepada kemudahan yang menyokong penggunaan tanah serta persekitaran bangunan secara terperinci

Lazimnya, infrastruktur ini digunakan dalam konteks dua sistem sokongan iaitu modaliti pengangkutan seperti (lebuh rayakereta api, dan sebagainya.) dan kemudahan.

Selain itu, infrastruktur merujuk kepada perkhidmatan asas yang disediakan oleh majlis perbandaran tempatan, sama ada kerajaan atau swasta.

Infrastruktur (dari segi awam) termasuklah:

Selain itu, contoh-contoh lain juga termasuk:

  • Kemudahan Infrastruktur
  1. Pusat gimnasium
  2. Kompleks sukan
  3. Sekolah
  4. Balai polis
  5. Masjid
  6. Kuil
  7. Tokong
  8. Gereja
  9. Pejabat pos
  10. Dispenseri
  11. Hospital kerajaan
  12. Klinik
  13. Klinik haiwan
  14. Klinik perubatan
  15. Hospital awam
 

 

Strategi Pembangunan Infrastruktur dan Utiliti

  • Menekankan perancangan bersepadu jangka panjang dan perlaksanaan projek-projek yang tersusun.
  • Menyediakan kemudahan infrastruktur dan kemudahan lain yang komprehensif.
  • Menggalakkan multimodalisma.
  • Menggalakkan penggunaan pengangkutan awam dan sistem pengangkutan bijak untuk mengurangkan kesesakan.
  • Meningkatkan kecekapan, produktiviti dan kebolehpercayaan terhadap perkhidmatan.
  • Memastikan ketersediaan kemudahan infrastruktur dan perkhidmatan pada kos yang munasabah.

Infrastruktur dan Kemudahan Terdiri dari Sub-Sektor Seperti Berikut:

  • Jalan & Jambatan
  • Pengangkutan Bandar & Rel
  • Pelabuhan
  • Lapangan Terbang
  • Komunikasi
  • Air & Pembetungan

Pembangunan Jalan-jalan

  • Penekanan ke atas pembangunan jalan:
    • Memperluaskan kapasiti dengan membina jalan-jalan baru..
    • Menaiktaraf jalan yang sedia ada untuk memperbaiki keselamatan dan keselesaan memandu.
    • Memperbaiki tempat-tempat yang cenderung berlaku kemalangan
  • Jalan-jalan baru dibina untuk:
    • Memperbaiki perhubungan di dalam bandar.
    • Membawa ke pusat-pusat yang kurang membangun, rekreasi, dan pertumbuhan.
    • Menambahkan rangkaian jalan di luar bandar.
    • Pembiayaan pembangunan jalan adalah termasuk penswastaan dan kaedah bayaran tertangguh.

Pengangkutan Bandar 

  • Membangunkan sistem pengangkutan bandar yang bersepadu, cekap dan boleh di harap.
  • Rasionalisasi dan lebih besar optimum terhadap perkhidmatan pengangkutan awam.
  • Menggalakkan multimodalisma untuk intergrasi konsisten – sistem tiket biasa, jalan bersepadu dan rangkaian kemudahan.
  • Aplikasi Sistem Pengangkutan Bijak (ITS) untuk mengurangkan kesesakan trafik bandar.
  • Mewujukan sistem pejalan kaki di bandar untuk mengurangkan penggunaan kereta.

Pengangkutan Rel

  • Mempertingkatkan kecekapan dan kualiti perkhidmatan rel.
  • Pemanjangan perkhidmatan komuter antara bandar – Rawang ke Tanjung Malim.
  • Menggalakkan multimodalisma untuk barangan – meningkatkan produktiviti dan tahap prestasi kemudahan tempat meletak keretapi dan terminal – membina lebih banyak depot kontena dan kemudahan terminal

Pelabuhan

  • Memberi fokus kepada peningkatan kapasiti, menaiktaraf peralatan dan kemudahan dan juga mempertingkatkan kecekapan, produktiviti pelabuhan dan perkhidmatan berkaitan pelabuhan.
  • Mewujudkan penguatkuasaan pelabuhan tunggal
  • Mempromosikan lagi Pelabuhan Klang dan Pelabuhan Tanjung Pelepas.
  • Memperkembangkan lagi syarikat perkapalan dan pekhidmatan feri.

Lapangan Terbang

  • Memberi fokus ke atas kecekapan, produktiviti dan keselamatan penerbangan.
  • Meningkatkan kapasiti untuk memenuhi permintaan yang bertambah.
  • Mempromosikan KLIA sebagai hab penerbangan serantau.
  • Lapangan terbang baru di Bintulu dan Limbang untuk menggantikan lapangan terbang di pusat-pusat bandar.
  • Menaiktaraf peralatan lalu lintas udara untuk memenuhi piawaian ICAO.

Komunikasi

  • Terasnya ialah untuk meningkatkan kapasiti bagi memberi ketersampaian yang lebih besar terhadap perkhidmatan komunkasi dan multimedia, terutamanya di luar bandar.
  • Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) :
    • Memudahkan pembangunan industri yang sihat.
    • Menetapkan piawaian dan menggalakkan minat pengguna.
    • Memantau perlaksanaan program USP. Meningkatkan peraturan diwujudkan sendiri oleh industri.

Bekalan Air
Memastikan bekalan air yang cukup dan berkekalan.

  • Pengurusan bekalan air
    • Pembinaan infrastruktur baru.
    • Menaiktaraf dan memulihkan sistem yang sedia ada.
    • Pemuliharaan sumber air
    • Meningkatkan kecekapan pengagihan bekalan air.
  • Pengurusan Permintaan Air
    • Mengurangkan kehilangan dan pembaziran air serta Kerajaan Persekutuan perlu merancang, mengurus dan mengatur program tentang bekalan air.

Pembetungan

  • Pembangunan utama yang besar untuk meningkat kualiti efluen yang dikeluarkan.
  • Keutamaan diberikan di sekitar ibukota, bandar dan kawasan pelancong.
  • Sistem pembetungan terpusat - mengurangkan bilangan loji rawatan setempat - mengoptimumkan sumber-sumber di dalam operasi dan penyelenggaraan.
  • Sistem individu di kawasan berbukit dan terpencil - tangki septik komunal.
  •  R&D untuk memperbaiki rawatan, pembuangan, kitar semula kumbahan.

 

 

 

 

 

 

 

 

Klinik Pergigian Pakar di Kuala Lipis  mula beroperasi pada 2hb Jun 2014. Klinik ini amat diperlukan untuk menangani kes-kes pembedahan oral dan rujukan kes-kes kemalangan yang melibatkan kecederaan dan fracture di bahagian muka dan mulut. Lokasi klinik ini yang strategik menjadi laluan antara Kuala Lumpur dan Kota Bharu melalui laluan bahaya di Bukit Tujuh.

Kemudahan rawatan yang disediakan termasuklah:

  • Menyediakan perkhidmatan kepakaran bedah mulut kepada pesakit in-patient dan pesakit yang dirujuk untuk kecederaan dan ‘abnormalities’ di kawasan muka dan rahang dengan segera.
  • Menyediakan rawatan rekonstruktif oral dan kawasan maxillofacial serta dental implant surgery.
  • Menyediakan rawatan untuk kes-kes pesakit yang mengidap tumours dan cyst di bahagian rahang.
  • Sebahagian daripada ‘team specialists’ di hospital untuk memberikan rawatan khas kepada pesakit

Pembinaan Klinik Pergigian Pakar ini melibatkan beberapa pengubahsuaian Hospital Kuala Lipis. Diantaranya adalah:

  • Kerja Pengubahsuaian Wad Bunga raya/wad Melur Klinik Pergigian Pakar & Klinik Luar Pakar tahun 2012 berjumlah RM460,620.00
  • Pembaikan kecil BP0600 tahun 2013 Hospital Kuala Lipis berjumlah RM147,186.00
  • Kerja-kerja melibatkan Klinik Pergigian Pakar dan Klink Pesakit Luar Orthopedik Hospital Kuala Lipis.
  • Perolehan peralatan Pergigian di bawah peruntukan pembangunan Bahagian Kesihatan Pergigian tahun 2013 negeri Pahang berjumlah RM917,400