- Kertas
Semua jenis kertas boleh dikitar semula seperti surat khabar lama, majalah lama, buku, katalog, risalah, kalendar, kad, sampul surat dan kotak.
- Kaca/Seramik
Antara jenis kaca yang boleh dikitar semula ialah botol minuman, bekas makanan, botol vitamin dan bekas kosmetik. Tudung-tudung botol, seramik, batu dan mentol lampu juga boleh dikitar semula.
Anda boleh asingkan kaca mengikut warna (warna jernih, hijau dan coklat) sebelum membawa ke pusat kitar semula untuk menjualnya.
Biasanya kaca yang pecah dan kertas label juga boleh diterima. Kebanyakan pusat kitar semula (pembeli) inginkan gelas-gelas kaca yang telah dibersihkan dan bebas dari kotoran untuk memudahkan proses.
- Plastik
Kebanyakan plastik boleh dikitar semula seperti beg plastik, botol minuman plastik, bekas makanan plastik, dan sebagainya.
Proses kitar semula plastik untuk dijadikan bahan baru yang lebih baik mestilah dilakukan dengan langkah pengasingan plastik mengikut jenis terlebih dahulu.
Terdapat piawaian ISO yang berkaitan pengurusan sisa plastik seperti ISO 15270:2008 untuk amalan kitar semula.
- Logam
Semua jenis barang yang diperbuat daripada aluminium seperti tin minuman boleh dikitar semula. Sesetengah bahan logam seperti timah dan aluminium mempunyai harga pasaran yang tinggi. Pengumpulan bahan logam untuk kitar semula adalah bergantung kepada jenis logam.
- Tekstil
Produk tekstil juga boleh dikitar semula dan dikelaskan mengikut jenis dan warnanya. Contoh produk tekstil ialah pakaian (baju/seluar/tudung/dll). Selain itu, kasut, beg tangan, sarung tangan dan barang-barang yang diperbuat daripada fabrik juga boleh dikitar semula.
- Komponen Elektronik
Komponen elektronik seperti bateri, kalkulator, telefon bimbit, peralatan elektrik, lampu Kalimantan, lampu LED, cerek elektrik, dapur elektrik dan sebagainya boleh dikitar semula apabila sudah tamat jangka hayatnya.
Proses kitar semula bermula daripada kediaman masing-masing, institusi pendidikan, pejabat dan tempat awam.. Bahan yang boleh dikitar semula diletakkan ke dalam tong sampah kitar semula mengikut warna tong sampah iaitu:
- Biru untuk kertas
- Coklat untuk kaca
- Jingga untuk aluminium dan plastik
Sampah yang dikumpulkan ini akan dikutip oleh syarikat pengumpulan sampah yang bertugas dan dibawa ke pusat pengumpulan di mana pengasingan bahan akan dilakukan mengikut jenis dan kategori bahan buangan.
Kepentingan kitar semula
- Menjimatkan perbelanjaan
- Membuka industry dan sumber baharu
- Menjamin kelansungan generasi manusia
- Mengurangkan pencemaran alam sekitar
- Memelihara sumber alam semulajadi
- Ekosistem menjadi stabil
Konsep tiga R iaitu Reduce, Reuse dan Recyecle (mengurangkan, mengguna kembali dan mengitar semula) adalah teknik yang diamalkan dalam kitar semula. Kitar semula merupakan amalan biasa dalam sejarah manusia, dengan rekod penyokong seawal Plato pada 400 BC. Semasa tempoh sumber kurang, kajian arkheologi bagi sampah silam menunjukkan kurang buangan rumah (seperti abu, perkakasan rosak, dan tembikar)—mencadangkan lebih banyak sampah dikitar semula disebabkan ketiadaan bahan baru.
Dalam tempoh sebelum pengilangan, terdapat bukti serpihan gangsa dan logam lain dikutip di Europah dan dicairkan kembali begi kegunaan berterusan.] Di Britain debu dan abu dari pendiang kayu dan arang batu dikumpul oleh 'pengumpul sampah' dan di kitar bawah ("downcycling") sebagai bahan asas bagi penghasilan batu-bata. Punca utama bagi kitar semula jenis ini adalah kelebihan ekonomi mendapatkan bahan suap stok kitar semula dan bukannya bahan baru, termasuk juga mengurangkan sampah awam di kawasan yang semakin padat dengan penduduk. Pada tahun 1813, Benjamin Law membangunkan proses menukar perca kain menjadi benang shoddy dan mungo wool di Batley, Yorkshire. Bahan ini merupakan gabungan fiber kitar semula dengan benang dara. Industri shoddy Yorkshire Barat di bandar seperti Batley dan Dewsbury, berakhir dari seawal abad ke-19 hingga Perang Dunia Pertama.
Kekurangan sumber disebabkan oleh Perang Dunia, dan kejadian menukar dunia lain menggalakkan kitar semula. Kempen promosi besar-besaran kerajaan dilakukan semasa Perang Dunia Kedua disemua negara terbabit dalam perang, mendorong warga negara menderma logam dan mengurangkan fiber, sebagai sumbangan patriotik besar yang penting. Program pengekalan sumber ditubuhkan semasa perang diteruskan di sesetengah negara tanpa sumber mentah semulajadi, seperti Jepun, selepas perang berakhir
Perdana Menteri Malaysia ialah pemimpin utama Kerajaan Malaysia. Seorang Perdana Menteri juga bertanggungjawab untuk mengetuai barisan Badan Eksekutif, Jemaah Menteri. Secara rasmi dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong sebagai selaku Ketua Negara dan biasanya pemimpin sesebuah parti politik atau parti komponen terkuat dalam Parlimen (Dewan Rakyat) akan dipilih dan dilantik dan perlu mendapat sokongan majoriti daripada para Ahli Dewan Rakyat Malaysia. Beliau juga merupakan Ketua Majlis bagi Parlimen Malaysia yang menentukan permulaan sebuah penggal dan persidangan di Parlimen. Seseorang yang dilantik sebagai Perdana Menteri mestilah dari kalangan Ahli Dewan Rakyat Malaysia. Ahli Dewan Negara Malaysia tidak layak untuk dilantik ke jawatan tersebut.
Seorang Perdana Menteri dilantik dari kalangan Ahli Dewan Rakyat Malaysia. Ahli Dewan Negara Malaysia tidak layak untuk dilantik sebagai Perdana Menteri. Mengikut kelaziman, seorang presiden parti yang mempengerusikan sebuah parti politik gabungan yang memenangi majoriti kerusi dalam pilihan raya umum akan dicalonkan oleh Ahli Dewan Rakyat Malaysia untuk Yang di-Pertuan Agong memperkenankan untuk dilantik sebagai Perdana Menteri. Namun, dalam situasi di mana tiada parti yang memenangi kerusi majoriti, para Ahli Dewan Rakyat perlu mencalonkan beberapa nama untuk dipilih oleh majoriti ahli dewan. Yang di-Pertuan Agong seterusnya akan memperkenankan pelantikan seorang Ahli Dewan Rakyat yang pada hemat baginda memiliki sokongan majoriti Ahli Dewan Rakyat.
Seorang Perdana Menteri mempunyai hak prerogatif untuk mencalonkan seorang Ahli Dewan Rakyat atau Ahli Dewan Negara bagi menganggotai Jemaah Menteri yang dibentuk. Beliau akan mempersembahkan senarai nama Jemaah Menteri dan Timbalan Menteri kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mendapatkan perkenan baginda untuk dilantik sebagai anggota pentadbiran kerajaan.
Beliau juga berperanan menasihatkan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen, khususnya Dewan Rakyat untuk memberi laluan kepada pilihan raya umum. Memanggil atau menangguhkan sidang Parlimen juga di bawah kuasa Perdana Menteri. Begitu juga dengan pengisytiharan darurat.
Selain daripada itu, beliau juga berperanan untuk menasihatkan Yang di-Pertuan Agong dalam melantik 44 daripada 70 orang Senator dari kalangan Ahli Dewan Negara.
Pelantikan hakim mahkamah atasan (Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan) juga dibuat atas nasihat Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman yang mana beliau akan menasihatkan Yang di-Pertuan Agong.
Peguam Negara Malaysia dan Ketua Audit Negara Malaysia juga dilantik atas nasihat seorang Perdana Menteri.
Pelantikan Pengerusi dan Ahli Suruhanjaya bagi Suruhanjaya Kehakiman dan Perundangan, Suruhanjaya Pilihan Raya, Suruhanjaya Pasukan Polis, Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan, Majlis Kewangan Negara dan Majlis Angkatan Tentera.
Yang di-Pertua Negeri juga dilantik atas nasihat seorang Perdana Menteri.
Kitar semula adalah proses menukar bahan buangan menjadi bahan dan objek baharu. Kitar semula bahan bergantung pada kemampuan untuk mendapatkan semula sifat yang ada pada keadaan asli atau asal. Ini adalah alternatif untuk pembuangan sampah "konvensional" yang dapat menjimatkan bahan dan membantu menurunkan pelepasan gas rumah hijau. Kitar semula dapat mencegah pembaziran bahan yang berpotensi berguna dan mengurangkan penggunaan bahan mentah segar, sehingga mengurangkan: penggunaan tenaga, pencemaran udara (dari pembakaran), dan pencemaran air (dari tempat pembuangan sampah).
Kitar semula adalah komponen utama dalam pengurangan sisa moden dan amalan 3R merupakan komponen ketiga dari hierarki sisa "Kurangkan, Guna semula, dan Kitar semula". Oleh itu, kitar semula bertujuan untuk kelestarian alam sekitar dengan menggantikan input bahan mentah dan mengarahkan keluar sisa dari sistem ekonomi. Terdapat beberapa piawaian ISO yang berkaitan dengan kitar semula seperti ISO 15270: 2008 untuk sisa plastik dan ISO 14001:2015 untuk kawalan pengurusan persekitaran amalan kitar semula.
Bahan yang dapat dikitar semula merangkumi banyak jenis kaca, kertas, kadbod, logam, plastik, tayar, tekstil, bateri, dan barangan elektronik. Kompos atau penggunaan semula sisa biodegradasi lain - seperti sisa makanan atau kebun - juga merupakan bentuk kitar semula. Bahan yang akan dikitar semula dihantar ke pusat kitar semula isi rumah atau diambil dari tong curbside, kemudian disusun, dibersihkan, dan diproses ulang menjadi bahan baru yang ditakdirkan untuk pembuatan produk baru.
Dalam pengertian yang paling ketat, kitar semula bahan akan menghasilkan bekalan baru dari bahan yang sama — misalnya, kertas pejabat terpakai akan ditukar menjadi kertas pejabat baru atau bekas polistirena menjadi bekas polistirena baru. Ini dapat dicapai semasa mengitar semula jenis bahan tertentu, seperti tin logam, yang boleh menjadi tin berulang-ulang, tanpa had, tanpa kehilangan ketulenan dalam produk. Walau bagaimanapun, ini sering kali sukar atau terlalu mahal (dibandingkan dengan menghasilkan produk yang sama dari bahan mentah atau sumber lain), jadi "mengitar semula" banyak produk atau bahan melibatkan penggunaannya semula dalam menghasilkan bahan yang berbeza (contohnya, kertas karton) sebagai gantinya. Bentuk kitar semula yang lain adalah penyelamatan bahan tertentu dari produk kompleks, baik kerana nilai intrinsiknya (seperti plumbum dari bateri kereta, atau emas dari papan litar bercetak), atau kerana sifatnya yang berbahaya (misalnya, penyingkiran dan penggunaan semula merkuri dari termometer dan termostat)
- TENANG - Jangan beri tindak balas segera.
- JANGAN - Balas atau simpan SMS tersebut. Sekiranya ingin membuat laporan, pastikan anda membuat cekupan layar (screenshot) SMS tersebut sebagai bukti.
- JANGAN SEKALI KALI - Panggil atau klik pada pautan yang disertakan.
- LAPOR - SMS yang mencurigakan kepada Bank anda atau CCID Scam Response Centre.